Tworzenie profesjonalnych sklepów internetowych to proces, w który najczęściej zaangażowanych jest wielu specjalistów z dziedziny marketingu internetowego. Ich zadaniem jest stworzenie przyjaznego dla użytkownika projektu strony internetowej, zintegrowanego z niezbędnymi funkcjonalnościami. Polecamy do budowy taką firmę, która ma w ofercie tworzenie sklepów internetowych Bydgoszcz.
Użyteczność i funkcjonalność
Przyjazna dla użytkownika strona internetowa jest fundamentem, na którym budowane są strategie marketingowe pomagające osiągać cele firmy w Internecie. Nawet najlepszy „marketing”, w tym reklama, pozycjonowanie, działania w mediach społecznościowych, e-mail marketing czy inne sposoby pozyskiwania i aktywowania użytkowników nie będą skuteczne, jeśli strona nie będzie użyteczna i funkcjonalna.
Dlaczego to się dzieje? Otóż gdy zwiększymy liczbę użytkowników serwisu zdecydowanych na zakup produktu lub usługi za pomocą środków marketingu internetowego, np. reklamy internetowej, nie wpływamy pozytywnie na współczynnik konwersji zwiększając go, a raczej utrzymujemy konwersje na tym samym poziomie przy większej liczbie użytkowników odwiedzających nasz serwis. Brzmi to pewnie trochę enigmatycznie, ale problem nie jest aż tak skomplikowany.
Weźmy za przykład biuro turystyczne, które specjalizuje się w sprzedaży wycieczek do krajów azjatyckich. Głównym problemem biura internetowego jest niska sprzedaż produktów w Internecie, pomimo wdrożenia marketingu internetowego. Po krótkiej analizie okazuje się, że strona koszyka, na której użytkownicy dokonują zakupu wycieczek, jest bardzo rozbudowana – posiada wiele kroków, które prowadzą do finalizacji zakupu. Ponadto formularz rejestracyjny na stronie urzędu nie działa poprawnie, a menu strony nie posiada kategorii produktowej. Wszystkie te elementy sprawiają, że użytkownicy odwiedzający stronę urzędu rezygnują z zakupu. Wynika to z niskiej dostępności usługi.
Współczynnik konwersji
Często po przeprojektowaniu i wprowadzeniu zmian na stronie okazuje się, że użytkownicy chętniej dokonują zakupu, przez co wzrasta współczynnik konwersji, czyli liczba osób, które po przejściu na stronę decydują się na zakup wycieczki – w przypadku wspomnianego urzędu. Poprawia się jakość obsługi. W tym miejscu warto zauważyć, że nie wszystkie strony internetowe wymagają całkowitego przeprojektowania; Wdrożenie drobnych zmian poprawiających użyteczność serwisu bardzo często prowadzi do gwałtownego skoku współczynnika konwersji.
Zatrzymajmy się na chwilę przy współczynniku konwersji, aby lepiej zobrazować problem niskiej sprzedaży, który dotyka wiele serwisów. Przyjmuje się, że dla polskich serwisów e-commerce (czyli sklepów internetowych) średni współczynnik konwersji wynosi 2%. W skali roku, jeśli Twój sklep internetowy odwiedzi 100 tysięcy osób, średnio 2 000 osób zdecyduje się na zakupy; Jeśli współczynnik konwersji wyniesie 5%, to już 5 000 klientów dokona zakupu.
To daje nam ogromną różnicę w przychodach firmy. Nawet jeśli Twój sklep nie jest odwiedzany przez tak dużą liczbę użytkowników, zawsze warto wprowadzić zmiany w zakresie użyteczności i funkcjonalności. Prawdopodobnie będą wspierać inne działania z zakresu marketingu internetowego.
- Zewnętrzny materiał partnerski