Nowa jakość oświetleń i cieniowania nadchodzi, ale Ray Tracing na konsolach dopiero na PS6?!

22 marca 2018, 289 wyświetleń

Na trwającej właśnie konferencji GDC 2018 producent chipsetów graficznych NVidia pokazał światu nową technologię renderowania elementów 3D w czasie rzeczywistym dzięki której oświetlenia, cienie i odbicia w grach będą na jeszcze wyższym poziomie. Ray Tracing bo o nim mowa będzie mógł zostać wykorzystany w kodzie gry dzięki technologii Nvidia RTX podłączonej z API Microsoftu znajdującym się w DirectX12.

W związku z tym lepsza jakość gier nadchodzi i jest na chwilę obecną zarezerwowana jedynie dla komputerów z systemem Windows 10 oraz jednej karty graficznej dostępnej na rynku, którą jest Titan V zbudowany na architekturze Volta.

Jeżeli chodzi o wykorzystanie tej techniki w konsolach to tutaj zaczyna krążyć bardzo niewiarygodna plotka mówiąca o tym, że Ray Tracing będzie dostępny dopiero na następnych next-genach! PS6 i trzecim Xbox One.

Johan Andersson (Dyrektor techniczny) z EA miał to potwierdzić 19 marca na Twitterze. Jeżeli to prawda i faktycznie konsole PS5 i Xbox Two nie obsługiwały by tej technologii to było by to poważnym ciosem w ich walce z grami na komputery PC. Mam nadzieje jednak, że tak się nie stanie i Sony wraz z AMD zadba o to aby Ray Tracing zagościł już na PS5.

Definicja: Śledzenie promieni (ang. ray tracing) – technika generowania fotorealistycznych obrazów scen trójwymiarowych. Opiera się na analizowaniu tylko tych promieni światła, które trafiają bezpośrednio do obserwatora. W rekursywnym śledzeniu promieni bada się dodatkowo promienie odbite, zwierciadlane oraz załamane.

Ponadto umożliwia łatwą realizację CSG, a także wizualizację idealnych, opisywanych formułami matematycznymi obiektów.

Metoda mimo uproszczonego modelu interakcji światła z otoczeniem daje bardzo dobre rezultaty. Jednak ze względu na koszty obliczeniowe, przez wiele lat jej wykorzystanie limitowała moc obliczeniowa komputerów, które były dostępne dla dużych firm, głównie z branży filmowej. Współczesne komputery osobiste są w stanie generować obrazy tą metodą, dostępne są komercyjne i darmowe programy (POV-Ray, Blender, 3ds Max, Maya, LightWave 3D, PYTHA).

Mariusz Wierzbowski

Autor: Mariusz Wierzbowski

Właściciel i redaktor naczelny na stronie GameSite.pl. Przez szacunek dla graczy piszemy tylko o grach, obiektywnie i rzetelnie przedstawiamy informacje opierając się jedynie na faktach zaczerpniętych z wiarygodnych źródeł. Strona nie zawiera reklam. Zapraszam do współpracy osoby chcące pisać na stronie, tylko hobbystycznie!

Jedna myśl na temat “Nowa jakość oświetleń i cieniowania nadchodzi, ale Ray Tracing na konsolach dopiero na PS6?!”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *